Τεχνικές Πληροφορίες

 

Ενημέρωση για την νέα σήμανση ελαστικών από την Ε.Ε.

Η τυποποιημένη σήμανση ελαστικών που θα παρουσιάσει η Ευρωπαϊκή Ένωση το 2012, θα σας πληροφορεί για 3 βασικά χαρακτηριστικά απόδοσης των ελαστικών: αποδοτικότητα καυσίμου, κράτημα στο βρεγμένο και εξωτερικό θόρυβο κύλισης.

Στα αριστερά θα δείτε μια μορφή της σήμανσης αυτής (δείγμα σήμανσης σύμφωνα με την δημοσίευση της Ε.Ε. αρ. 1222-2009, μορφής σύμφωνα με το παράρτημα II Άρθρα 1 και 2 του κανονισμού*). Ο σχεδιασμός της ετικέτας όσον αφορά την οικονομία καυσίμου και την υδρολίσθηση θα είναι παρόμοια με την υπάρχουσα σήμανση με το Α να είναι το καλύτερο και το G το χειρότερο. Η βαθμολόγηση του εξωτερικού θορύβου που παράγει ένα ελαστικό εκφράζεται σε ντεσιμπέλ, συνοδευόμενα από ένα, δύο ή τρία κύματα ήχου. Το ένα μαύρο κύμα υποδηλώνει το πιο αθόρυβο ελαστικό και τα τρία κύματα το πιο θορυβώδες. Όλα τα ελαστικά θα έχουν την ίδια σήμανση οπότε η σύγκριση και εύρεση του κατάλληλου για την χρήση του κάθε πελάτη θα είναι πιο εύκολη.

ΕΝΑΛΛΑΓΗ ΘΕΣΗΣ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

Παρόλο που πολλοί άνθρωποι είναι σε θέση να αλλάξουν μόνοι τους θέση στα ελαστικά τους, είναι γρήγορο, εύκολο και ασφαλές να το αναθέσετε σε έναν επαγγελματία. Το εγχειρίδιο κατόχου του οχήματος σας αναφέρει τη σωστή σειρά εναλλαγής και τα διαστήματα που πρέπει να γίνεται στο όχημα σας. Εάν δεν αναφέρεται συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, ένας καλός πρακτικός κανόνας είναι να εναλλάσσετε τα ελαστικά σας κάθε 8.000 με 10.000 χιλιόμετρα.

ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

Οι επισκευές ελαστικών θα πρέπει να γίνονται από εκπαιδευμένους επαγγελματίες στα ελαστικά. Η σωστή διαδικασία επισκευής ελαστικού θα περιλαμβάνει την αφαίρεση του ελαστικού από τον τροχό για πλήρη επιθεώρηση και έλεγχο για ζημιές, και τη χρήση μπαλώματος και κορδονιού για την επισκευή κάθε κλαταρίσματος που βρίσκεται μέσα στα όρια και τις οδηγίες που προβλέπονται για τις επισκευές.

ΠΙΕΣΗ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

Είναι πολύ σημαντικό να ελέγχετε την πίεση των ελαστικών σας τουλάχιστον μία φορά το μήνα με πιεσόμετρο ελαστικών ακριβείας. Η ελλιπής ή η υπερβολική πίεση μπορεί να επιφέρουν αντικανονική, υπερβολική φθορά, η οποία με τη σειρά της να προκαλέσει υπερθέρμανση του ελαστικού, υπερβολική κατανάλωση καυσίμου ή και καταστάσεις όπως σκάσιμο του ελαστικού. Φροντίστε να ελέγχετε την πίεση όταν τα ελαστικά σας είναι κρύα, και δεν έχουν χρησιμοποιηθεί πρόσφατα. Εάν κινηθεί το αυτοκίνητο έστω και για 1-2 χιλιόμετρα, η πίεση των ελαστικών του θα αυξηθεί και κατά συνέπεια η ένδειξη δε θα είναι ακριβής. Η συνεχής απώλεια πίεσης είναι ένδειξη πιθανού προβλήματος του ελαστικού ή της συναρμολόγησης του τροχού. Αποταθείτε αμέσως σε εξειδικευμένο βουλκανιζατέρ εάν αντιμετωπίσετε τέτοια κατάσταση.

ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΙΣΗ ΤΡΟΧΩΝ

Ένα όχημα είναι σωστά ευθυγραμμισμένο όταν όλα τα μέρη της ανάρτησης και του συστήματος διεύθυνσης είναι σε καλή κατάσταση και τα υποσυστήματα ελαστικών και τροχών περιστρέφονται ρυθμισμένα στις σωστές γωνίες. Εάν παρατηρήσετε ανομοιόμορφη φθορά πέλματος, αυτό μπορεί να οφείλεται σε λάθος ευθυγράμμιση και θα πρέπει να τη διορθωθεί από επαγγελματία.

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ.

Από την ανάμιξη στην επιθεώρηση

Ανάμιξη

Οι πρώτες ύλες, μεταξύ αυτών χρωστικές, χημικά και μέχρι 30 διαφορετικά είδη καουτσούκ αναμιγνύονται σε τεράστιους ανάμικτες , τις λεγόμενες μηχανές Banbury, οι οποίες λειτουργούν σε συνθήκες πολύ υψηλής θερμότητας και πίεσης. Εκεί αναμιγνύονται τα πολλά συστατικά και παράγεται ένα μαύρο, κολλώδες μίγμα το οποίο στη συνέχεια φρεζάρεται πολλές φορές.

Φρεζάρισμα

Tο καουτσούκ μετά την ψύξη του μετατρέπεται σε πλάκες οι οποίες μεταφέρονται στις φρέζες τεμαχισμού. Σε αυτές τις φρέζες παρασκευάζονται τα διάφορα μίγματα για τις φρέζες τροφοδοσίας, όπου τεμαχίζονται σε λωρίδες προκειμένου να γίνουν πλαϊνά, πέλματα ή άλλα μέρη του ελαστικού. Ένα ακόμα είδος καουτσούκ επικαλύπτει το ύφασμα το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία του κορμού του ελαστικού. Χρησιμοποιούνται πολλών ειδών υφάσματα: πολυεστέρας, ρεγιόν ή νάιλον.

Στεφάνη

Ένα ακόμα μέρος είναι η στεφάνη, που λέγεται έτσι ακριβώς λόγω του σχήματός της. Αυτή εφαρμόζει με τη στεφάνη της ζάντας του οχήματος.

Λινό

Στη συνέχεια τοποθετούνται τα δύο στρώματα λινών, οι λεγόμενες χορδές. Στη συνέχεια προστίθεται ένα ζεύγος λωρίδων, οι λεγόμενες τσέιφερ (chafer) που λέγονται έτσι επειδή ανθίστανται στην τριβή από τη ζάντα όταν γίνεται η τοποθέτηση επάνω στο αυτοκίνητο.

Πέλμα

Τώρα, ο κατασκευαστής του ελαστικού προσθέτει τις ατσάλινες ζώνες που προσφέρουν αντοχή στη διάτρηση και κρατούν το πέλμα σταθερά επάνω στο δρόμο. Το πέλμα είναι το τελευταίο μέρος που τοποθετείται σε ένα ελαστικό. Αφού με αυτόματους κυλίνδρους συμπιεστούν καλά μεταξύ τους όλα τα μέρη, το ελαστικό – το οποίο τώρα λέγεται πράσινο ελαστικό – είναι έτοιμο για ωρίμανση και επιθεώρηση.

Ωρίμανση

Η πρέσα ωρίμανσης δίνει στα ελαστικά το τελικό σχήμα και σχέδιο πέλματος. Σε καλούπια εν θερμώ γίνεται η σχηματοποίηση και ο βουλκανισμός του ελαστικού. Tα καλούπια έχουν χαραγμένο το σχέδιο του πέλματος, τις αναγραφές του κατασκευαστή επί του ελαστικού και τη σήμανση γενικά που προβλέπεται από το νόμο. Η ωρίμανση των ελαστικών γίνεται σε άνω των 300 βαθμών για 12 με 25 λεπτά, ανάλογα με τη διάστασή τους.

Επιθεώρηση

Εάν κάτι δεν πάει καλά με το ελαστικό – εάν φαίνεται να υπάρχει πρόβλημα με το ελαστικό, ακόμα και το παραμικρό ψεγάδι – το ελαστικό απορρίπτεται. Κάποιες ατέλειες εντοπίζονται από τα εκπαιδευμένα χέρια και μάτια του ελεγκτή ενώ άλλες βρίσκονται από εξειδικευμένα μηχανήματα. Η επιθεώρηση δε σταματά στην επιφάνεια. Κάποια ελαστικά επιλέγονται από τη γραμμή παραγωγής και εξετάζονται με ακτίνες X για την ανίχνευση κρυμμένων αδυναμιών ή εσωτερικής αστοχίας. Επιπλέον, οι μηχανικοί ποιοτικού ελέγχου τακτικά τεμαχίζουν τυχαία διαλεγμένα ελαστικά και τα μελετούν σε κάθε λεπτομέρεια της κατασκευής τους, η οποία επηρεάζει επιδόσεις, άνεση στην οδήγηση ή ασφάλεια.


Αυτές οι συμβουλές έχουν σαν στόχο την ασφάλειά όλων μας .

1. Να ελέγχετε τακτικά τα ελαστικά σας…

Να ελέγχετε πάντοτε τα ελαστικά σας προτού βγείτε στο δρόμο. Φροντίστε να κάνετε τις παρακάτω ενέργειες τακτικής συντήρησης:

Φροντίστε να είναι καλά φουσκωμένα τα ελαστικά σας. Η σωστή πίεση αέρα για τα ελαστικά σας, αναφέρεται από τον κατασκευαστή του οχήματος και αναγράφεται στην ακμή της πόρτας του αυτοκινήτου, στην κολόνα της πόρτας και το πορτάκι στο ντουλαπάκι του συνοδηγού ή στο πορτάκι καυσίμου. Αναφέρεται επίσης στο εγχειρίδιο χρήσης. Ο αριθμός που αναφέρεται στο πλάι του ελαστικού δεν είναι η συνιστώμενη αλλά η μέγιστη πίεση αέρα του ελαστικού. Θα πρέπει να ελέγχετε την πίεση αέρα των ελαστικών σας τουλάχιστον μία φορά το μήνα.

Ελέγξτε το βάθος του πέλματος των ελαστικών. Το σωστό βάθος πέλματος συμβάλλει να αποφεύγετε γλιστρήματα και υδρολίσθηση.

2. Μειώστε την ταχύτητά σας.

Καθώς η βροχή πέφτει, αναμιγνύεται με τους ρύπους και τα λάδια επάνω στο δρόμο και δημιουργούνται ιδανικές συνθήκες για να γλιστρήσει το όχημα. Ο καλύτερος τρόπος να αποφύγετε την ολίσθηση είναι να κόψετε ταχύτητα. Η οδήγηση με μικρότερη ταχύτητα επιτρέπει σε μεγαλύτερο τμήμα του πέλματος του ελαστικού να έρχεται σε επαφή με το δρόμο, με αποτέλεσμα τη βελτίωση της ελκτικής ικανότητας.

3. Μάθετε πως να επαναφέρετε το όχημά σας όταν γλιστρήσει.

Το γλίστρημα μπορεί να εμφανιστεί και στους πλέον προσεκτικούς οδηγούς. Αν το αυτοκίνητο σας γλιστρήσει, θυμηθείτε να μην πατήσετε με δύναμη τα φρένα. Μην «τρομπάρετε” τα φρένα αν το αυτοκίνητο σας έχει σύστημα αντιμπλοκαρίσματος (ABS). Αντίθετα, να πατάτε τα φρένα σταθερά και αποφασιστικά και να στρίβετε το αυτοκίνητο προς την κατεύθυνση που γλιστρά.

4. Διατηρήστε απόσταση από το προπορευόμενο αυτοκίνητο.

Η οδήγηση στο βρεγμένο δρόμο απαιτεί την προσεκτική χρήση των βασικών στοιχείων ελέγχου του οχήματος – τιμόνι, συμπλέκτη, φρένα και γκάζι – και μεγαλύτερα περιθώρια για σφάλματα και απρόοπτα. Όταν αρχίζετε τη διαδρομή σας με βροχή, τα παπούτσια σας θα είναι βρεγμένα και θα γλιστρούν ευκολότερα από τα πεντάλ. Ξύστε τις σόλες σας στο λαστιχένιο χαλάκι ή τη μοκέτα του αυτοκινήτου προτού ξεκινήσετε τον κινητήρα. Όλοι οι οδηγοί πρέπει να ελέγχουν τακτικά την καλή λειτουργία προβολέων, πίσω φώτων, φώτων φρένων και φλας. Το φρενάρισμα στο βρεγμένο δρόμο χρειάζεται περίπου τριπλάσια απόσταση σε σχέση με το στεγνό δρόμο. Επειδή απαιτείται περισσότερη απόσταση για το φρενάρισμα, είναι σημαντικό να μην «κολλάτε” στον προπορευόμενο. Διατηρήστε απόσταση λίγο μεγαλύτερη από δύο μήκη αυτοκινήτων μεταξύ του αυτοκινήτου σας και του προπορευόμενου.

5. Να οδηγείτε στα «πατήματα” του προπορευόμενου οχήματος.

Αποφύγετε να χρησιμοποιείτε τα φρένα σας. Όπου είναι δυνατόν, μειώστε ταχύτητα αφήνοντας το γκάζι. Ανάβετε τους προβολείς σας, ακόμα και σε ελαφρά βροχή. Όχι μόνο σας βοηθούν να βλέπετε το δρόμο, αλλά βοηθούν και τους άλλους οδηγούς να βλέπουν εσάς. Εάν το αυτοκίνητο σας διαθέτει φώτα κίνησης ημέρας, θα πρέπει να τα ανάβετε, έτσι ώστε να σας βλέπουν καλύτερα τα οχήματα που βρίσκονται πίσω σας.

6. Προετοιμαστείτε για τη διαδρομή σας.

Η οδήγηση στο βρεγμένο δρόμο απαιτεί την προσεκτική χρήση των βασικών στοιχείων ελέγχου του οχήματος – τιμόνι, συμπλέκτη, φρένα και γκάζι – και μεγαλύτερα περιθώρια για σφάλματα και απρόοπτα. Όταν αρχίζετε τη διαδρομή σας με βροχή, τα παπούτσια σας θα είναι βρεγμένα και θα είναι ευκολότερο να γλιστρήσουν από τα πεντάλ. Ξύστε τις σόλες σας στο λαστιχένιο χαλάκι ή τη μοκέτα του αυτοκινήτου προτού ξεκινήσετε τον κινητήρα. Όλοι οι οδηγοί πρέπει να ελέγχουν τακτικά την καλή λειτουργία προβολέων, πίσω φώτων, φώτων φρένων και φλας.

7. Μάθετε πως να αποφεύγετε και να αντιμετωπίζετε την υδρολίσθηση.

Η υδρολίσθηση εμφανίζεται όταν το νερό εμπρός από τα ελαστικά σας συσσωρεύεται ταχύτερα από την ικανότητα του βάρους του αυτοκινήτου σας να το απομακρύνει. Η πίεση του νερού προκαλεί την άνοσο του αυτοκινήτου σας και την ολίσθηση του επάνω σε ένα λεπτό φιλμ νερού ανάμεσα στα ελαστικά σας και το δρόμο. Στο σημείο αυτό, το αυτοκίνητο σας μπορεί να χάσει τελείως την επαφή του με το δρόμο, και διατρέχετε τον κίνδυνο γλιστρήματος ή εξόδου από τη λωρίδα σας – ή και από το δρόμο. Για να αποφύγετε την υδρολίσθηση, φροντίστε τα ελαστικά σας να είναι σωστά φουσκωμένα, φροντίστε το πέλμα να είναι περισσότερο από τα όρια του νόμου στα ελαστικά σας και να τα αντικαθιστάτε εάν είναι απαραίτητο, να κόβετε ταχύτητα όταν οι δρόμοι είναι βρεγμένοι και να αποφεύγετε τα λιμνάζοντα νερά. Προσπαθήστε να κινείστε στις τροχιές των ελαστικών που αφήνουν τα προπορευόμενα αυτοκίνητα. Εάν διαπιστώσετε υδρολίσθηση, μη φρενάρετε και μη στρίβετε απότομα. Έτσι το αυτοκίνητο σας μπορεί να ξεφύγει γλιστρώντας. Βγάλτε το πόδι σας από το γκάζι μέχρι να επιβραδύνει το αυτοκίνητο και να αισθανθείτε και πάλι επαφή με το δρόμο. Αν πρέπει να φρενάρετε, κάντε το ελαφρά με «τσιμπήματα” στα φρένα. Αν το αυτοκίνητό σας έχει ABS, φρενάρετε κανονικά, και ο υπολογιστής του αυτοκινήτου σας θα προσομοιώσει μία κίνηση σαν να αφήνετε στιγμιαία τα φρένα, εάν είναι απαραίτητο.

8. Αν η βροχή δυναμώσει πολύ, σταματήστε!

Η πολύ δυνατή βροχή μπορεί να «μπουκώσει” τους υαλοκαθαριστήρες, δημιουργώντας ένα σχεδόν συνεχές φιλμ νερού επάνω στο παρμπρίζ. Όταν η ορατότητα είναι τόσο περιορισμένη που να μη μπορείτε να δείτε τα άκρα του δρόμου ή τα άλλα οχήματα σε ασφαλή απόσταση, είναι η στιγμή να κάνετε στην άκρη και να περιμένετε να εξασθενήσει η βροχή. Το καλύτερο είναι να σταματάτε σε χώρους στάθμευσης ή άλλα ασφαλή σημεία. Εάν δεν έχετε άλλη επιλογή από την άκρη του δρόμου, κάντε άκρη όσο το δυνατόν περισσότερο και περιμένετε να περάσει η καταιγίδα. Να έχετε αναμμένους τους προβολείς σας και να ανάβετε τα φώτα αλαρμ για να προειδοποιήσετε τους άλλους οδηγούς.

9. Στα πρωτοβρόχια ο δρόμος γλιστρά πολύ.

Στα πρωτοβρόχια η οδήγηση είναι δύσκολη επειδή η λάσπη και τα λάδια αναμιγνύονται με το νερό και γίνεται γλίτσα. Οι οδηγοί πιθανόν να αντιληφθούν απώλεια του ελέγχου, και πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί το πρώτο ημίωρο από την έναρξη της βροχής.

10. Όταν ο καιρός είναι νεφελώδης, η ορατότητα είναι μειωμένη.

Να προσέχετε ιδιαίτερα όταν προσπερνάτε άλλα οχήματα.

11. Να στεγνώνετε τα φρένα σας όταν περάσετε από στάσιμα νερά.

Εάν περάσατε από στάσιμα νερά τόσο βαθιά που να βράχηκαν τα θερμουίτ των φρένων σας, πατήστε ελαφρά φρένο για να στεγνώσουν.

12. Μην οδηγείτε όταν είστε κουρασμένοι.

Να σταματάτε τουλάχιστον κάθε λίγες ώρες ή κάθε 160 χιλιόμετρα για να αναπαύεστε.

 

Πώς θα βελτιώσουμε τις οδηγικές μας ικανότητες στην πόλη.

1. Διπλασιάστε την εγρήγορσή σας – πρέπει να προσέχετε περισσότερα!

Στις πόλεις και τις αστικές περιοχές υπάρχουν οι μεγαλύτερες συγκεντρώσεις και ποικιλότητα στην κυκλοφορία, από πεζούς, λεωφορεία και ποδήλατα μέχρι οχήματα δημόσιων υπηρεσιών όπως σάρωθρα και απορριμματοφόρα. Υπάρχουν διπλάσιες παρουσίες στο δρόμο τις οποίες πρέπει να προσέχετε. Θα πρέπει να προσέχετε πάρα πολύ στο τι συμβαίνει εμπρός, στο πλάι και πίσω από το όχημά σας.

2. Εκτός από το να χρησιμοποιείτε τους καθρέπτες, να προσέχετε και γυρίζοντας το κεφάλι σας.

Να προσέχετε τις τυφλές γωνίες, έστω κι αν έχετε ελέγξει όλους τους καθρέπτες. Οποτεδήποτε αλλάζετε λωρίδα ή ξεκινάτε από το σημείο στάθμευσης, ελέγξτε γύρω σας για άλλα αυτοκίνητα ή μοτοσικλέτες.

3. Στις διασταυρώσεις χρειάζεται ιδιαίτερη εγρήγορση.

Να δίνετε ιδιαίτερη προσοχή στις διασταυρώσεις. Είναι περισσότερα αυτά που πρέπει να προσέχετε και περισσότερα αυτά που μπορεί να πάνε στραβά. Να περνάτε με μικρή ταχύτητα, και να προσέχετε για απρόβλεπτες ενέργειες από τους πεζούς.

4. Να προειδοποιείτε πάντοτε και αρκετά πριν από την κίνηση σας.

Πάντα να προειδοποιείτε τους άλλους εγκαίρως όταν πρόκειται να στρίψετε ή να αλλάξετε λωρίδα. Αν αλλάξετε λωρίδα απότομα ίσως κάνετε τους άλλους να σας αντιμετωπίσουν με θυμό ή επιθετικότητα.

5. Να αναπτύξετε συνεργάσιμη και ευέλικτη συμπεριφορά.

Να αφήνετε περιθώρια για τυχόν σφάλματα των άλλων. Με τον τρόπο αυτό θα αποφύγετε φορτισμένες καταστάσεις οι οποίες ενδεχομένως να οδηγήσουν σε ατύχημα.